سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلام بهونه قشنگ من برای زندگی

 

صادق هدایت در سه شنبه 28 بهمن ماه 1281 در خانه پدری در تهران تولد یافت. پدرش هدایت قلی خان هدایت (اعتضادالملک)‌ فرزند جعفرقلی خان هدایت(نیرالملک) و مادرش خانم عذری- زیورالملک هدایت دختر حسین قلی خان مخبرالدوله دوم بود. پدر و مادر صادق از تبار رضا قلی خان هدایت یکی از معروفترین نویسندگان، شعرا و مورخان قرن سیزدهم ایران میباشد که خود از بازماندگان کمال خجندی بوده است. او در سال 1287 وارد دوره ابتدایی در مدرسه علمیه تهران شد و پس از اتمام این دوره تحصیلی در سال 1293 دوره متوسطه را در دبیرستان دارالفنون آغاز کرد. در سال 1295 ناراحتی چشم برای او پیش آمد که در نتیجه در تحصیل او وقفه ای حاصل شد ولی در سال 1296 تحصیلات خود را در مدرسه سن لویی تهران ادامه داد که از همین جا با زبان و ادبیات فرانسه آشنایی پیدا کرد. در سال 1304 صادق هدایت دوره تحصیلات متوسطه خود را به پایان برد و در سال 1305 همراه عده ای از دیگر دانشجویان ایرانی برای تحصیل به بلژیک اعزام گردید. او ابتدا در بندر (گان) در بلژیک در دانشگاه این شهر به تحصیل پرداخت ولی از آب و هوای آن شهر و وضع تحصیل خود اظهار نارضایتی می کرد تا بالاخره او را به پاریس در فرانسه برای ادامه تحصیل منتقل کردند. صادق هدایت در سال 1307 برای اولین بار دست به خودکشی زد و در ساموا حوالی پاریس عزم کرد خود را در رودخانه مارن غرق کند ولی قایقی سررسید و او را نجات دادند. سرانجام در سال 1309 او به تهران مراجعت کرد و در همین سال در بانک ملی ایران استخدام شد. در این ایام گروه ربعه شکل گرفت که عبارت بودند از: بزرگ علوی، مسعود فرزاد، مجتبی مینوی و صادق هدایت. در سال 1311 به اصفهان مسافرت کرد در همین سال از بانک ملی استعفا داده و در اداره کل تجارت مشغول کار شد.
در سال 1312 سفری به شیراز کرد و مدتی در خانه عمویش دکتر کریم هدایت اقامت داشت. در سال 1313 از اداره کل تجارت استعفا داد و در وزارت امور خارجه اشتغال یافت. در سال 1314 از وزارت امور خارجه استعفا داد. در همین سال به تامینات در نظمیه تهران احضار و به علت مطالبی که در کتاب وغ وغ ساهاب درج شده بود مورد بازجویی و اتهام قرار گرفت. در سال 1315 در شرکت سهامی کل ساختمان مشغول به کار شد. در همین سال عازم هند شد و تحت نظر محقق و استاد هندی بهرام گور انکل ساریا زبان پهلوی را فرا گرفت. در سال 1316 به تهران مراجعت کرد و مجددا در بانک ملی ایران مشغول به کار شد. در سال 1317 از بانک ملی ایران مجددا استعفا داد و در اداره موسیقی کشور به کار پرداخت و ضمنا همکاری با مجله موسیقی را آغاز کرد و در سال 1319 در دانشکده هنرهای زیبا با سمت مترجم به کار مشغول شد.
در سال 1322 همکاری با مجله سخن را آغاز کرد. در سال 1324 بر اساس دعوت دانشگاه دولتی آسیای میانه در ازبکستان عازم تاشکند شد. ضمنا همکاری با مجله پیام نور را آغاز کرد و در همین سال مراسم بزرگداشت صادق هدایت در انجمن فرهنگی ایران و شوروی برگزار شد. در سال 1328 برای شرکت در کنگره جهانی هواداران صلح از او دعوت به عمل آمد ولی به دلیل مشکلات اداری نتوانست در کنگره حاضر شود. در سال 1329 عازم پاریس شد و در 19 فروردین 1330 در همین شهر بوسیله گاز دست به خودکشی زد. او 48 سال داشت که خود را از رنج زندگی رهانید و مزار او در گورستان پرلاشز در پاریس قرار دارد. او تمام مدت عمر کوتاه خود را در خانه پدری زندگی کرد.

***


نوشته شده در دوشنبه 85/9/13ساعت 3:42 عصر توسط غریب آشنا نظرات ( ) |

دو جوان هندی قبل از ازدواج در حرم مطهر امام رضا(ع) به دین مبین اسلام مشرف شدند

 

به گزارش خبرگزاری زنان ایران "ایونا " ؛  دکتر "حسین ملأ " جوان 26 ساله ی هندی چندی قبل به همراه خانواده به اداره ی امور زائران غیر ایرانی حرم مطهر رضوی مراجعه و علقه مندی خود را نسبت به دین اسلام اعلام کرد وی که قصد داشت به طور کاملا آگاهانه به مذهب شیعه مشرف شود لذا تقاضای منابعی برای مطالعه نمود .

با هماهنگی به عمل آمده از سوی اداره ی امور زائران غیر ایرانی کتب و منابع مربوط به دین مبین اسلام به زبان انگلیسی به ایشان اهدا شد تا با مطالعه ی بیشتر به این دین الهی که کامل ترین ادیان آسمانی است ایمان اورد .

وی همزمان با این تکاپوی درونی برای شناخت حقیقت قصد ازدواج با "کاویتاسولانکی" دختر هندو را داشت و می خواست این دو رویداد مبارک را با هم پیوند زده و به فرموده ی پیامبر اعظم (ص) نیمی از دین خود را کامل نماید و تا خاطره آن در زندگی مشترک جاودانه شود لذا باید توجه به شرایط ازدواج مسلمانان و لزوم اسلام آوردن همسر آینده  وی از سوی کارشناسان این اداره توضیحاتی درباره ی دین اسلام برای کاویتا ارائه شد که مودر توجه و علاقه ی ایشان قرار گرفت .

چند روز بعد این دو جوان هندی پس از تکمیل مطالعات خود درباره ی اسلام در حرم مطهر رضوی حضور یافته و در حضور اعضای خانواده ی خود و جمعی از روحانیون و مدیران آستان قدس رضوی شهادتین را بر زبان جاری کرده و به دین مبین اسلامی و مذهب شیعه اثنی عشری گرویدند که پس از آن کاویتا نام  "نرگس" را برای خود برگزید .

گزارش ایونا حاکی است :در ادامه ی مراسم صیغه ی محرمیت و نکاح دائم با قرار یک جلد کلام الله مجید و 76 سکه ی بهار آزادی بین دو جوان هندی قرائت شد و" حسین و نرگس"  در جوار بارگاه امام ملکوتی امام رضا در حالی که نور ایمان بر قلب هایشان تابیده بود اولین روز زندگی جدید و مشترک خود را آغاز کردند این مراسم که در لحظات ملکوتی اذان ظهر برگزار می شد با اهدای یک جلد قرآن کریم با ترجمه ی انگلیسی و تعدادی کتب اسلامی به زوجین به پایان رسید .


نوشته شده در یکشنبه 85/9/12ساعت 3:46 عصر توسط غریب آشنا نظرات ( ) |

میبخشمت بخاطرترانه های صادقم
بخاطرسخاوت قلب همیشه عاشقم
میبخشمت بخاطرتویی که خیلی بدشدی
پیش توگریه کردمُ رفتی نموندی کم شدی
میبخشمت اگه نشد یه روزی مال من باشی
ولی بازم ازت میخوام گاهی بیاد من باشی
میبخشمت اگه که من خوب میدونم دلت میخواست
چشمای تورازی بودن ولی غرورتونخواست

می بخشمت عزیزم            می بخشمت عزیزم
میبخشمت بخاطرچشمایی که منتظرن
خاطره هایی که نشد ازتوخیال من برن
میبخشمت بخاطرفاصله های دم به دم
بیادشعری که نشد یه خطِ شم برات بگم
رفتیُ کاری ازدل خسته ی من برنمی یاد
بایدباهاش کناربیام خدابرام بدنمی خواد
بااین که بانبودنت غصه گذاشتی رودلم
امابدون هرجا باشی دوست دارم خیلی زیاد


نوشته شده در دوشنبه 85/8/8ساعت 2:8 عصر توسط غریب آشنا نظرات ( ) |

Design By : Pars Skin